Czesław Mroczek
Poseł na Sejm RP

Stanowisko w sprawie przebiegu Wschodniej Obwodnicy Warszawy

28 lutego 2007
Postanowieniem z dnia 6 lutego 2007 roku nr DOOŚ - 6d/12958/2007 Minister Środowiska uzgodnił realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinku od węzła "Marki" do węzła "Lubelska" wg wariantu W3.
Zachodzi poważna obawa, iż powyższe rozstrzygnięcie jest sprzeczne z przepisami prawa i nieracjonalne merytorycznie. Spotkało się ono, co jest ewenementem, ze sprzeciwem zarówno inwestora t.j. Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, jak i samorządu terytorialnego oraz mieszkańców terenu objętego wskazanym wariantem W3.


Stanowisko w sprawie przebiegu Wschodniej Obwodnicy WarszawyOdnosząc się do w/w rozstrzygnięcia Ministra Środowiska należy wskazać, iż:
  1. Minister Środowiska uzgodnił wariant przebiegu WOW nie objęty wnioskiem inwestora. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwróciła się o wydanie decyzji środowiskowej dotyczącej budowy WOW według wariantu W2. Jako warianty alternatywne do W2 wskazała warianty W1 i WIIIA. Tak więc Minister Środowiska uzgodnił wariant w ogóle nie zgłoszony do uzgodnienia. Wariant W3 był we wniosku GDDKiA zasygnalizowany jako propozycja wcześniej rozważana, ale odrzucona z uwagi na to, iż jest niemożliwa do zrealizowania jako sprzeczna m.in. z:
    • "Strategią Rozwoju Województwa Mazowieckiego do roku 2020 - 2002r. aktualizacja" - uchwała Sejmiku Województwa Mazowieckiego - 29.05.2006r.
    • Planem Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego - uchwała Sejmiku Województwa Mazowieckiego - Nr 65/2004 z dnia 7.06.2004r.
    • "Strategią rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do 2020 roku" - uchwała Rady m.st. Warszawy Nr LXII/1789/2005 z dnia 24.11.2005r.
    • "Studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy" - uchwała Nr LXXXII/2746/2006 z dnia 10.10.2006r. Rady m.st. Warszawy
    • Miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego gminy Halinów: uchwalonym 27.06.2003r. MPZP Okuniewa, uchwalonym 28.11.2003r. MPZP m. Długa Szlachecka, uchwalonym 17.01.2002r. MPZP m. Grabina, uchwalonym 16.09.2002r. MPZP m. Józefin.


  2. Minister Środowiska uzgodnił, wbrew zamierzeniom inwestora, wariant przebiegu drogi najbardziej ingerujący w środowisko przyrodnicze. Jak wynika z raportu oddziaływania na środowisko realizacja wariantu W3 oznacza:
    • przecięcie zwartego kompleksu leśnego na najdłuższym odcinku (dłuższym o 50% w stosunku do wariantu wnioskowanego - na co zwrócił uwagę w swoim postanowieniu PWIS),
    • konieczność usunięcia drzewostanów z powierzchni o ok. 50 ha większej niż w wariantach W1, W2, WIIIA,
    • największy konflikt w zakresie ekosystemów wodnych ( na odcinkach o łącznej długości większej niż 50% w porównaniu do wnioskowanego wariantu),
    • konieczność budowy szczelnego systemu kanalizacyjnego na odcinku 3-krotnie dłuższym niż wnioskowany


  3. Minister Środowiska uzgodnił, a w istocie narzucił realizację WOW wg wariantu, który zdaniem GDDKiA "prowadziłby do bezzasadnego wydatkowania pieniędzy z budżetu Państwa na realizację drogi o 10 km dłuższej i nie spełniającej celu jakiemu droga ta ma służyć". Obwodnica Warszawy ma stworzyć pierścień wokół miasta w celu usprawnienia ruchu międzydzielnicowego i rozprowadzeniu ruchu zamiejscowego do poszczególnych obszarów aglomeracji warszawskiej. Można oczywiście wybudować drogę wg wariantu W3 wskazanego przez Ministra Środowiska, odbiegającą o kilkanaście kilometrów od granic Warszawy. Tylko czemu ta droga ma służyć, bo przecież nie będzie ona pełnić roli obwodnicy Warszawy. Dodatkowo należy wskazać, iż wariant W3 koliduje z planami rozbudowy sieci dróg wojewódzkich, zajmując teren przewidziany w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy Halinów, na rozbudowę drogi wojewódzkiej Warszawa - Węgrów.

W związku z powyższym złożę w Sejmie interpelację z pytaniem do Ministra Środowiska dlaczego podjął decyzję, w stosunku do której zachodzi duże prawdopodobieństwo, że jest sprzeczna z prawem, niekorzystna dla środowiska przyrodniczego i nieracjonalna z punktu widzenia celu, jakiemu ma służyć Wschodnia Obwodnica Warszawy. Zaapeluję jednocześnie o zmianę stanowiska i uzgodnienie przebiegu Wschodniej Obwodnicy Warszawy zgodnie z wnioskiem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Aktualności

Więcej

Media

Więcej