Czesław Mroczek
Poseł na Sejm RP

Interpelacja w sprawie lotnisk regionalnych wybranych do dofinansowania ze środków budżetu państwa w roku 2007

12 lipca 2007
Interpelacja do Minister Rozwoju Regionalnego Pani Grażyny Gęsickiej w sprawie wykazu lotnisk regionalnych wybranych do dofinansowania ze środków budżetu państwa w roku 2007

Interpelacja w sprawie lotnisk regionalnych wybranych do dofinansowania ze środków budżetu państwa w roku 2007 Szanowna Pani Minister,

Ministerstwo Transportu i Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przygotowały wykaz lotnisk wybranych do dofinansowania ze środków budżetu państwa w roku 2007. W przedmiotowym wykazie znalazło się jedenaście lotnisk zlokalizowanych na terenie kraju. Powyższy wykaz nie uwzględnia jednak żadnego lotniska regionalnego z terenu województwa mazowieckiego zgłoszonego do wsparcia środkami budżetu państwa w 2007 r. Lotniskami tymi są Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o., Port Lotniczy Radom S.A., Mazowiecki Port Lotniczy Sochaczew Sp. z o.o., Cywilny Port Lotniczy Mińsk Mazowiecki Sp. z o.o. , który spośród ww. portów posiada najlepiej przygotowaną bazę i infrastrukturę techniczną dla lokalizacji takiej inwestycji.
Zapoznając się z mapką opracowaną w ramach dokumentu przygotowanego przez Ministerstwo Transportu "Programu rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych" nie sposób nie dostrzec ogromnej potrzeby lokalizacji portów lotniczych na tzw. "ścianie wschodniej". Brak takich inwestycji prowadzi do utrzymania istniejących zaszłości rozwojowych tego regionu Polski, uniemożliwiając tym samym wyrównanie powstałych dysproporcji. Należy również zauważyć, że prowadzona polityka rozwoju poszczególnych regionów kraju winna uwzględniać zrównoważony rozkład inwestycji społeczno-gospodarczych dla wszystkich jego obszarów. Bez nowoczesnej infrastruktury drogowej, kolejowej i lotniczej region ten nigdy nie stanie się miejscem inwestycji przedsiębiorców polskich i zagranicznych, które są niezbędne dla poprawy warunków życia mieszkańców tej zaniedbanej historycznie części kraju. Ponadto należy zauważyć, że z uwagi na niewystarczalną przepustowość lotniska Warszawa-Okęcie i prognozowane systematyczne zwiększanie znaczenia tego środka transportu, jeszcze tak niedawno wskazywano wielką potrzebę przejęcia części przewozów lotniczych przez inny port lotniczy zlokalizowany w niewielkiej odległości od Warszawy. Z przedstawionego wykazu natomiast wyłania się zupełnie inny obraz, który prowadzi do stwierdzenia, że w chwili obecnej port lotniczy Warszawa - Okęcie stał się wystarczający dla obsługi pasażerów.

Szanowna Pani Minister,
  1. Dlaczego żadne zgłoszone lotnisko regionalne z terenu województwa mazowieckiego nie zostało uwzględnione w wykazie lotnisk przeznaczonych do dofinansowania ze środków budżetu państwa w roku 2007 ?
  2. Czy zasadne jest nadmierne nasycenie portami lotniczymi terenu południowo - zachodniej części kraju m.in. Rzeszów, Kielce, Kraków, Katowice kosztem pozostawienia "białej plamy" we wschodniej części Polski ?
  3. Czy takie wytypowanie lotnisk zaproponowane przez nie stanowi zaprzeczenia zapowiadanych przez Rząd kierunków działań na rzecz rozwoju tzw. "ściany wschodniej" ?
  4. Czy istnieją realne możliwości zamieszczenia w tym wykazie i dofinansowania w roku 2007 r. Cywilnego Portu Lotniczego Mińsk Mazowiecki, który ma być usytuowany na terenie funkcjonującego lotniska wojskowego w Janowie ? Wszystkie niezbędne pozwolenia i zgody instytucji wojskowych na takie rozwiązanie zostały wydane.
  5. Czy niewielki, w porównaniu z innymi, ogólny koszt budowy terminalu dla pasażerów cywilnych na lotnisku w Mińsku Mazowieckim, które cały czas jest użytkowane oraz przewidywany bardzo krótki czas zakończenia inwestycji nie wpisują się w ideę prowadzenia inwestycji pod kątem organizacji EURO 2012?


Stanisława Prządka
Czesław Mroczek
Robert Ambroziewicz

Aktualności

Więcej

Media

Więcej