Czesław Mroczek
Poseł na Sejm RP

25 lat samolotu legendy

24 listopada 2014


„Samolot MiG-29 to legenda sił powietrznych. To bezpieczne polskie niebo przez ostatnie 25 lat”- mówił podczas obchodów 25. rocznicy użytkowania samolotu MiG-29 w Polsce oraz zakończenia ich modernizacji sekretarz stanu w MON Czesław Mroczek. Uroczystości odbyły się 21 listopada br. w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego (23 blt) w Mińsku Mazowieckim.

16 czerwca 1989 roku na lotnisku w Mińsku Mazowieckim wylądowały pierwsze cztery przeznaczone dla Polski MiGi-29. Dlatego obchody rocznicowe użytkowania tej wspaniałej maszyny były organizowane właśnie w koszarach i na lotnisku 23 blt. Wiceszef resortu ON wielokrotnie podkreślał znaczenie odrzutowca konstrukcji Mikojana i Guriewicza dla polskiego wojska.

Te 25 lat służby tego samolotu w siłach powietrznych to okres bardzo istotny dla rozwoju naszego lotnictwo. To samolot, który w momencie wprowadzenie do pododdziałów bojowych był bardzo nowoczesny. Pozwolił wykształcić wielu wspaniałych pilotów oraz profesjonalnych techników obsługujących samoloty”- mówił minister Mroczek. „Dzisiaj i w perspektywie jeszcze wielu lat MiG-29 będzie niezwykle ważny z punktu widzenia zdolności naszych sił zbrojnych”- mówił o zmodernizowanych maszynach wiceminister.

„Dwudziestki dziewiątki” stały się także symbolem przystąpienia Polski do Paktu Północnoatlantyckiego. 12 marca 1999 roku mjr pil. Ryszard Grzeliński oraz kpt. pil. Andrzej Rogucki, jako para dyżurna, przechwycili samolot C-9 z dowódcą Wojsk Lotniczych NATO w Europie Środkowej na pokładzie, gen. Johnem P. Jumperem. „Był to symboliczny początek polskich dyżurów w ramach Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej NATO”-dodał sekretarz stanu w MON.

Wprowadzenie samolotu do służby stanowiło przełom techniczny i mentalny, porównywalny z tym jakim było wdrożenie w 2006 roku do sił powietrznych wielozadaniowych samolotów bojowych F-16. Ocenę taką uzasadniają parametry taktyczno-techniczne jak i charakterystyki pilotażowo-manewrowe MiGów.

„Dzięki nadzwyczajnej zwrotności nowe samoloty doskonale nadawały się do osłony powietrznej działań wojsk lądowych w strefie działań bezpośrednich. Szybko reagowały na ruchy sterami, dawały się pewnie i precyzyjnie prowadzić, siadały na drodze startowej jak bociany na gnieździe, o wiele pewniej niż MiG-21”- wyjaśniał Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych gen. broni pil. Lech Majewski

Modernizacja przeprowadzona przez Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy objęła 16 maszyn z 23 blt. Zmiany dokonane w unowocześnianych maszynach polegały min. na cyfryzacji systemu zarządzania, uzyskaniu pełnej kompatybilności z systemami zarządzania użytkowanymi w ramach NATO oraz poprawie warunków pracy pilota. Zabudowane zostały między innymi: komputer misji, szyna danych, żyroskopowa platforma laserowa, radiostacje, kamera wideo z rejestratorem, wyświetlacz MFCD.

            Podczas obchodów rocznicowych minister Mroczek, gen Majewski, Inspektor Sił Powietrznych gen. dyw. pil Jan Śliwka, dowódca 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego gen. bryg. pil. Tadeusz Mikutel oraz dowódca 23 blt płk pil. Maciej Trelka symbolicznie przyjęli ostatnią z modernizowanych maszyn MiGa-29. Po uroczystościach odbyła się konferencja historyczno-naukowa oraz udostępniona wystawa fotograficzna poświęcona najpiękniejszemu polskiemu myśliwcowi.


Tekst i foto: ppłk Szczepan GŁUSZCZAK

 

Galeria zdjęć

25 lat samolotu legendy , SG

Aktualności

Więcej

Media

Więcej